zaterdag 5 september 2009

Tomaten

Afgelopen woensdag heb ik de tomatenplanten in de volkstuin leeggeplukt. Ze hebben het dit jaar echt geweldig goed gedaan, ik heb er dit jaar zeker 10 kilo tomaten afgehaald. De vleestomaten zijn van het soort 'Marmande'. Ik heb ze al jaren en ben erg tevreden over ze.
Ik ben wel benieuwd hoe ik vandaag de planten aan ga treffen na al die regen en harde wind. Ze staan gewoon buiten in de volle grond.

Afgelopen woensdag heb ik een grote hoeveelheid tomaten van de planten afgehaald en gisteren ben ik ze gaan verwerken. Van twee kilo heb ik 'zongerijpte' tomaten, uit de oven, gemaakt en van nog een kilo heb ik 'rijke tomatensaus' gemaakt. Allebei de recepten heb ik uit het boek 'Vers uit de tuin' van Sarah Raven.

Ik heb dit boek mijzelf kado gegeven in het voorjaar (ik vond hem erg prijzig, weet niet meer hoeveel hij was). Ik heb al heel wat kookboeken verzameld, maar dit is zeker mijn favoriet. De recepten staan per hoofdingrediënt ingedeeld, zo is er een hoofdstuk, kool, courgette, pruimen, snijbiet enz... en dus ook een hoofdstuk tomaten.

De tomaten die ik overhad heb ik laten sudderen met een beetje zout en peper en die zitten nu in bakjes in de vriezer. Kan ik daar van de winter lekkere tomatensausen mee maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten