maandag 17 december 2012

Pompoensoep

Ik heb al een aantal keren pompoensoep gemaakt van verschillende recepten. Nooit vond ik de soepen echt lekker. Dit najaar heb ik onderstaand recept geprobeerd, deze pompoensoep vind ik wel echt lekker.

3 tl komijnzaad
1 tl korianderzaad
1 tl karwijzaad (kummel)
1/2 tl chilli peper
1 middelgrote pompoen
olijf/zonnebloem olie
3 uien
2 tenen knoflook
750 ml groente- of kippenbouillon
crème fraîche

Verwarm de oven voor op 190 graden.
Maal de zaden met de chili peper in een vijzel tot poeder.
Halveer de pompoen, verwijder de zaden en besprenkel de helften met olie.
Bak ze 45-60 minuten in de oven tot ze zacht zijn. Schraap het vruchtvlees uit de schil en houd apart.
Snijd de uien en de knoflook fijn en bak ze 10 minuten in wat olie op een laag vuur totdat ze zacht zijn maar niet bruin.
Voeg de zaden toe en laat het kort even meebakken. Voeg vervolgens de pompoen en de bouillon toe en kook alles nog enkele minuten zachtjes door. Pureer de soep.
Doe de soep in kommen en doe er een schepje crème fraîche op.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben zelf verzot op pompoen-soep! We hebben nog een hele oogst liggen. Pompoen-prei soep is ook super lekker, moet je zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb ik met courgettesoep. Wat ik ook probeer, ik vind het niet superlekker.

    Je recept klinkt lekker. Onze favoriet is met geroosterde pompoen, harissa, walnoten en feta (staat ergens op mijn blog). Maar deze frisse soep met cocosmelk: http://www.greenkitchenstories.com/roasted-butternut-coconut-soup/ is ook erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker, pompoensoep! Ik ben ook erg fan van pompoenen, zo'n heerlijke veelzijdige groente en zó lang te bewaren! Grappig, ik kom op jouw website uit, omdat ik zag dat iemand mijn blog heeft bezocht via jou en ik heb zelf ook in Mijdrecht gewoond (ben er opgegroeid), ik woon nu in het noorden van het land :-) Ik blijf je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen